Läs mer om mig och det jag gör:

torsdag 22 januari 2015

Om att välja livet och våga riskera

Idag har fotografen och mäklaren varit här. Vårt hem, sen 2007 har fotograferats och är snart ute på nätet - till försäljning. Charlotte har varit hemma några dagar, vi har putsat och fejat och tagit ytterligare några steg mot att inte längre vara ett "äkta par". 
Den medvetna delen av förändringen sker med  små steg. Baby-steps... I november ett medvetet beslut. Sedan fanns det en möjlighet för Charlotte att bo i Stockholm ett tag så nästa steg blev att hon tillfälligt blev Stockholmare.  Nu hitta mäklare och komma igång med att börja avveckla vårt gemensamma hem och sälja det till några andra. En både konkret och väldigt symbolisk handling. Väcker tankar kring att bryta upp, förändra och ta risker... Får även ögonbryn att höjas, eftersom vi är ju "experter" på relationer.


Unik - men ändå inte

Egentligen är ju det vi går genom något som många andra gått genom, går genom och kommer gå genom. Ur den aspekten är Charlotte och jag "bara" några sandkorn bland alla andra i skilsmässoöknen. Dessutom är det inte första gången vi gör en sån här förändring. Men ändå så är det bitvis jobbigt när jag väl är mitt i händelserna. När jag ser hemmet få en make-up, för att se snyggt ut i prospektet.
Och jag inser att alla och allas såna här processer är unika. I vårt fall med just de speciella egenskaper och förutsättningar som fanns hos oss. Vi har varit genom mycket tillsammans, i stort och i smått, och mycket av det som finns här i vårt hem speglar dom uppelvelserna. Förändringen triggar gamla och bekanta sår såklart, men sen finns det även sådant som är nytt som rör just den här förändringen.  Och jag får tillfälle att känna, att lära och att träna på att vara närvarande i nuet. Det blev inte som tänkt - men vad brukar bli det?

Ta risken

Ja, det är smärtsamt att lämna, att släppa och att avsluta - utan att veta vad som finns bakom hörnet. Det är spännande och utmanande också. Och ja, jag är  nyfiken. Att lämna plats och utrymme för något nytt, att undersöka hur min energi vill ta form imorgon - och hur tillvaron tar emot mig… För trots det jobbiga finns det en insikt hos oss båda som gör att vi bestämde oss för den här förändringen.
Att vi tror att det finns något större och att vi inte nöjer oss med något som vi tror kan bli bättre. Vi tar risken…  Och så inser jag att oavsett vad vi gör - så tar vi risken. Livet har aldrig några garantier - även om vi för det mesta lever som om det var så. Vi vet inget om hur en relation kommer utvecklas och vi vet inget om vad som kommer hända imorgon. Inte ens om det finns skriftliga avtal - det har vi fått lära oss den hårda vägen.



Men ni är ju experter?

Flera gånger har jag fått frågan kring vår skilsmässa. Va, ska ni två skiljas? Allt verkade ju så bra och ni är ju relationsexperterna!  

Ja, vi är duktiga på relationer. Att jobba med relationer - som Charlotte och jag gjort de senaste åren - innebär inte att det bästa är, att man i alla lägen måste hitta tillbaka till det som varit. Relationen i sig har inget egenvärde om inte den är ett resultat av ett frivilligt och medvetet val från dom som relaterar. Men de allra flesta verkar tro det. Det gäller de klienter vi haft och har - och inte minst oss själva. Och det är inte så konstigt, vi får ju lära oss redan i blöjåldern kring tvåsamheten. Så levde de lyckliga i hundra år, och när vi blir lite äldre och kliver in i instutionen äktenskapet - tills döden skiljer oss åt. Att göra den här förändringen som vi gör, är ett sätt att bryta med den idéen. Att se tillvaron som den är. Ibland går det inte att fortsätta som tänkt, och då är utmaningen att acceptera det. Konsten blir att hitta till ett nytt läge där relationen fortfarande känns bra.

Såklart har jag även ställt mig själv frågan: Är detta beslut det bästa? Tja, det är som livet i stort - dvs inga garantier. Jag måste våga lyssna inåt och våga lita på magen eller min inre röst. Även om det alternativ jag väljer inte (heller) har några garantier. Och dom garantier vi tror oss ha kan snabbt visa sig vara en illusioner. Vi har båda lyssnat inåt och vågat se det som ÄR, inte dölja det med den illusion som så många försöker att hänga kvar vid. En illusion som göder lögner, frustration, otrohet, vanmakt...

Nej tack! 

Jag tar ett djupt andetag och hoppar ut i det vi kallar för livet - så får jag se vad som händer!


----------------------------------

Häng med på en endagskurs i Malmö 31/1!

Kursen Våga komma närmare ger dig detta:
Den här dagen kommer ge dig en introduktion till hur du vågar komma närmare dig själv och andra samt hur du

förbättrar din egen självkänsla. I samband med kursen bokar vi tid för en enskild uppföljande coachning, där vi under en timme där vi går genom de insikter du gjort under kursen och de utmaningar du står inför.
Kursen innehåller olika slags övningar, rörelse, dans och samtal/föredrag.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar